Selecteer de taal

 

VDL Robot Sports is een industriële team. De onderzoeksdoelen zijn gevonden aan de industriële activiteiten van haar members. De teamleden zijn werkzaam in verschillende bedrijven van de hightech apparatuur ontwikkeling. Het spreekt vanzelf dat de ontwikkelingen in de autonome systemen in het algemeen en de RoboCup initiatief specifieker, zullen vroeger or later de weg naar de industriële toepassingen vinden.

De ontwikkeling van hightech apparatuur is vooral geconcentreerd in bekende gebruiksscenario's dat afhankelijk zijn van de werkwijze van de machine. De afhandeling van uitzonderingen is vaak in een latere stadium toegevoegd. Door de omgeving van de hightech apparatuur te beheersen, wordt het aantal uitzonderingen tot een minimum beperkt. Integendeel, teams van autonome systemen zoals een RoboCup voetbalteam vereisen een heel ander ontwikkelingsproces. In dat geval, er is geen bekende scenario waar het ontwerp kan focussen maar worden de teamprestaties bepaald door de telkens veranderende omgeving.

Een van de VDL RobotSports team doelen is het onderzoeken van de verschillen tussen de huidige gebruikte industriële ontwikkelingsprocessen en de processen die nodig zou zijn om een team van autonome systemen te ontwikkelen. Onze focus is de ontwikkeling van methoden die de gevoeligheid van de veranderende omgeving in het systeem verminderen. In staat zijn om systemen te creëren die voorspelbaar zijn in een onvoorspelbare omgeving is essentieel voor RoboCup. Dit is ook een gewenst antwoord voor vele industriële uitdagingen. Het RoboCup-initiatief in combinatie met een gevarieerd team van industriële ontwikkelaars die in hun eigen tijd werken, zorgt voor een uitstekend experimenteer omgeving. Industriële toepassingen voor autonome systemen in hightech worden om conservatieve redenen meestal waar mogelijk vermeden. Zo hebben ontwikkelaars weinig mogelijkheden om AI-technieken tijdens hun dagelijkse werk te onderzoeken. Daarnaast geeft het werken in een multidisciplinair omgeving de ontwikkelaars de mogelijkheid om andere disciplines beter te leren kennen en daardoor deze disciplines beter te waarderen.